Het eerste spel dat iets weg had van een Simgame heet Andromeda Conquest dat uitkwam in 1982. Het is een space-sim waarbij het de bedoeling was om 20 planeten te koloniseren met behulp van gevechts- en kolonieschepen.

Andromeda Conquest is qua complexiteit een Simgame onwaardig, maar de basis is er al wel. Het eerste spel dat met recht een Simgame genoemd mag worden is SimCity, het eerste spel van Maxis. SimCity werd in 1987 voor de Commodore-computer uitgegeven en in 1989 voor de PC

SimCity:

In Simcity is het de bedoeling om in een Real Time wereld een stad op te bouwen en te onderhouden zonder enige vorm van gevecht te voeren. Aan het begin van het spel kan je overal en alles bouwen en het spel kent geen einde.

 

 Stad in SimCity

 

Aanvankelijk had Will Wright, de oprichter Maxis, veel moeite met het uitbrengen van het spel. In die tijd draaide het bij spellen om high scores en het verslaan van de bad guys SimCity was vernieuwend en gewaagd. Uitgevers durfden het spel niet uit te geven omdat het in hun ogen geen spel was. SimCity werd uiteindelijk wel een groot succes en een nieuw genre was geboren. In 1989 kwam ook het spel Populous uit, gemaakt door Peter Molenuex. Ook dit spel werd een groot succes.

Populous:

In Populous ben je een god en je moet de speler zijn volgelingen beïnvloeden en helpen ontwikkelen. Tegelijkertijd moet je de volgelingen van vijandige goden doden of bekeren.

Interface van Populous

 

Het spel dat daarop volgde was Railroad Tycoon uit 1990, gemaakt door Sid Meier, uitgegeven door Microprose.

Railroad Tycoon:

In Railroad Tycoon moet je in Real Time een spoorweg imperium opbouwen. Gedurende het spel was het mogelijk om de tijd te versnellen en te verlangzamen of zelfs op pauze te zetten terwijl je gewoon nog door kon spelen. Railroad Tycoon had ook uitstekende AI tegenstanders.

  

Railroad Tycoon

 

Na Sid Meier was het weer de beurt aan Maxis die in 1991 met twee spellen kwamen, namelijk SimAnt en SimEarth.

SimAnt:

In SimAn is het de bedoeling om een meerdere mierenkolonies te bouwen. SimAnt had wel een combat gedeelte, want er waren ook vijandige rode mieren.

 

Speelveld van Simant met onder een deel v.d. mierenkolonie

  

SimEarth:

In SimEarth had de speler controle over de atmosfeer, inrichting van land, water en temperatuur. Je kon op die manier het leven op aarde simuleren om te kijken wat voor effecten er kunnen optreden.

 

Sid Meier kwam in 1991 met het spel Civilization.

Civilization:

In Civilization moest je een beschaving opbouwen door middel van handel, oorlog of diplomatie. Het spel was turn-based en je kunt het spelen tegen maximaal 7 AI tegenstanders.

 

Speelkaart van Civilization

Civilization was een groot succes voor Microprose en ze hadden wel meer zin in Simgame. Een slimme zet was dan ook om het woord Railroad in Railroad Tycoon te vervangen door een ander woord en over dat woord een nieuw spel te maken. Goede en minder goede spelen volgden zoals Transport Tycoon, Pizza Tycoon, Car Tycoon, Oil Tycoon, Political Tycoon, Zoo Tycoon, Rollercaoster Tycoon.

SimCity 2000 kwam uit in 1993 en had een verbeterde interface, was wat uitgebreider, had betere graphics en een isometrische view i.p.v. een top view, maar was voor de rest hetzelfde. Het werd een gigantische hit voor Maxis, die na al het succes net als Mircoprose uitgroeide tot Sim fabriek en spellen maakte als SimFarm, SimChopter, SimSafari, SimTower, SimIsland en Simpark.

 

In 1994 kwam de spacesim Masters of Orion uit dat een groot succes was en er voor zorgde dat het Spacesim genre een spontane groei kreeg in fans.

Verder werden er veel andere Simgames gemaakt waarvan de Settlers reeks en de Caesar reeks succesvol waren. Beide hadden een uitgebreid economische productie lijn, en oorlog voering. In 1997 Kwam Sid Meier met de opvolger van Civilization, Civilization2, dat wat uitgebreider en mooier was en wederom een groot succes werd.

Maxis kwam na een lange dip in 1999 terug met de tweede opvolger in de SimCity reek, SimCity 3000. Simcity 3000 was wat mooier en tikje uitgebreider en het werd wederom een mega hit. Toch was het niet hun nummer één project, want de maker van de orginele SimCity, was bezig aan een nieuwe spel dat de Sims heette en in 2000 uitkwam en ook een enorm succes werd.

 The Sims:

The Sims is een Simgame waarin je het leven van Sims (personages in het spel) kan regelen. Je kan een huis bouwen en inrichten, een carrière maken en relatie beginnen. Het leuke aan het spel is de intelligentie van de Sims en wat je allemaal met ze kan doen.

 

 Interieur met Sims

 

Met de populariteit van RTS games kwamen er nieuwe games die een kruising waren van beide genres. Sommige van die spellen hebben meer raakvlakken met Simgames, waaronder Caesar3, de Settlers3 en Anno 1602. Andere liggen meer aan de kant van RTS games, waaronder Age of Empires en Stronghold.

De laatste opmerkelijke Simgame is gemaakt door de Pete Moleneux en heet Black&White.

Black&White:

In Black&White ben je wederom weer een god die zijn geloof moet uitbreiden en het geloof van vijandelijke goden moet uit roeien. Je krijgt hierbij de hulp van een creatuur die een fantastische AI heeft. Het dynamische systeem in deze Simgame is dan ook de AI en hoewel de Sims al een indrukwekkende AI hadden is het voor het eerst dat Artificiële Intelligentie een spel boeiend kan maken.

 

Een creature in actie in het spel Black&White